Derde brug bij Bolwerk

Gemeenteraad vóór derde Bolwerkbrug

Als Commissie Behoud Stadsschoon kregen we van de raadscommissie SVR (Spoorzone, Verkeer, Ruimte) nul op rekest voor wat betreft de derde Bolwerkbrug.

Het oude Bolwerk komt als historisch eiland terug in het water boven de nieuwe spoortunnel, ter hoogte van Binnenwatersloot en Buitenwatersloot. Het oorspronkelijke verdedigingswerk telde twee bruggen, maar de gemeente Delft heeft er drie van gemaakt ten behoeve van he fietsende verkeer en onderhoudswerkzaamheden op het Bolwerk. CBS pleitte ervoor om het bij twee bruggen te laten. Fietsers zouden ook via de tweede brug naar van Binnen- naar Buitenwatersloot en vice versa kunnen rijden. Bovendien zou het een bezuiniging in het openbare ruimte-plan van de Spaanse ontwerper Joan Busquets kunnen betekenen.

Maar de raadsleden zagen het niet zitten. De route voor de fietsers zou onhandig worden. En of het werkelijk een bezuiniging zou opleveren was ook nog maar de vraag.

De raadscommissie zag wel voordeel in ons voorstel om in de in het gebied van Westvest, Phoenixstraat, en Spoorzingel, waar de openbare ruimte ook opnieuw moet worden ingericht, de zeer dure hardstenen lopers te schrappen. Het ging om stroken hardsteen, die als een soort alternatief zebrapad, de binnenstad met de westelijk gelegen wijken zou moeten verbinden. Maar in Den Haag heeft men slechte ervaringen met grote oppervlakken hardsteen opgedaan. Gevaarlijk glad bij regen en sneeuw, en snel kapot als er zwaarder verkeer overheen rijdt. Daar zijn raadsleden van geschrokken. Wethouder Milène Junius zegde toe naar andere materialen uit te kijken.  

Lees ook: